ویرایش محتوا
دکتر افسانه زرگنج فرد

درباره ما

مجموعه زنان ، زایمان و نازائی دکتر زرگنج فرد

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام تمامی خدمات زیبائی و درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشک متخصص ( دکتر افسانه زرگنج فرد ) و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی و به روز ترین دستگاه های پزشکی ، فعالیت خود را آغاز نموده است .
هدف ما زیبایی توام با حفظ سلامتی شماست …

با ما تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی
آیا واژینیسموس درمان دارد

آیا واژینیسموس درمان دارد

با ما  همراه شوید تا بیشتر با این سوال که آیا واژینیسموس درمان دارد آشنا شوید.

لطفا جهت دریافت مشاوره و درخواست برای درمان واژینیسموس با ما در کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد تماس بگیرید.

02128111615

02122930161

آیا واژینیسموس درمان دارد
آیا واژینیسموس درمان دارد

ما در این مقاله سعی داریم تا اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا ببینیم که آیا واژینیسموس درمان دارد یا خیر؛ با ما همراه باشید تا در خصوص شیوه های درمانی این اختلال جنسی مطالب کاملی را ارائه نماییم.

 

درمان واژینیسموس با هیگز

درمان واژینسموس با بوتاکس

درمان واژینیسموس با هومیوپاتی

درمان واژینیسموس با دیلاتور

درمان واژینیسموس با فیزیوتراپی

درمان واژینیسموس با دستگاه rf

درمان واژینیسموس با طب سوزنی

واژینیسموس چیست؟

نشانه های بیماری واژینیسموس را نام ببرید؟

شیوه های درمانی واژینیسموس را به طور کامل توضیح دهید؟

آیا واژینیسموس قابل درمان است؟

درمان واژینیسموس با بوتاکس

نتیجه گیری

 

واژینیسموس چیست؟

لازم است که قبل از توضیح در مورد این که آیا واژینیسموس درمان دارد یا خیر؛ درباره واژینیسموس توضیحی را ارائه نماییم. انقباضات غیر ارادی عضله های کف لگن و همچنین یک سوم بیرونی مهبل در زمان رابطه جنسی را واژینیسم می گویند. این امر علاوه بر غیر ممکن کردن دخول، با درد و ناراحتی بسیاری نیز همراه است.

واژینیسموس چیست؟
واژینیسموس چیست؟

واژینیسم  نوعی اختلال جنسی است که در بانوان روی می دهد. در این عارضه ترس از رابطه زناشویی که به عنوان ترس و درد روانی به شمار می آید، سبب گردیده که بانوان از داشتن این رابطه ترس و اضطراب داشته باشند و در نهایت به شکل ناخودآگاه این اندام را منقبض و پاهای خود را قفل و به هم چسبانده و از انجام یک رابطه سالم و مناسب خودداری نمایند.

این بیماری جنسی در صورتی که زودتر درمان نگردد، فرد در آینده با مشکل ریشه دار و همچنین معالجه واژینیسم سخت تر همراه خواهند شد.

علل بروز این عارضه جنسی بیشتر در اثر عواملی همچون:

1)    سوء استفاده و همچنین تجاوز جنسی که در دوران کودکی بر روی دختران نوجوان ایجاد می شود و در نتیجه پیامدهای روانی و شخصیتی را در آن ها به وجود می آورد، سبب بروز این اختلال در بانوان می شود.

2)    تجربیات تلخ رابطه جنسی از سوی اطرافیان و یا خواندن این سری از مطالب در مجلات و یا اینترنت می تواند عامل دیگر در بروز واژینیسموس در بانوان باشد.

3)    به تاخیر انداختن روابط زناشویی بعد از ازدواج و ترس و اضطراب حاصل از این رابطه می تواند در بروز این عارضه دخیل باشد.

4)    گوشزدهای مکرر والدین به منظور حفظ باکره بودن دختران جوان نیز عامل دیگری است که در بروز این اختلال تاثیرگذار است.

کلیه موارد بیان شده از عوامل تاثیرگذار در بروز بیماری واژینیسموس است. اما باید متذکر شویم که عوامل دیگری مانند:

  • درد و ناراحتی در نخستین رابطه جنسی 2) شرم حس گناه از داشتن رابطه جنسی 3) ماهرانه نبودن روابط جنسی 4) غیر کافی بودن مقدار تحریکات جنسی 5) عدم آموزش جنسی 6) یائسگی 7) زخم های موجود در دهانه واژن 8) جراحی لگن 9) عفونت و همچنین بیماری سرطان نیز می تواند در بروز این اختلال تاثیرگذار باشد.

نشانه های بیماری واژینیسموس

در ادامه مبحث آیا واژینیسموس درمان دارد، بهتر است که در خصوص علائم این اختلال جنسی نیز مطالبی را در اختیار شما قرار دهیم که عبارتند از:

–       نزدیکی دردناک و سخت به همراه درد، سفت شدن عضله های واژن و سوزش

–       غیر ممکن و یا دشوار بودن ورود هر شیء و یا آلت تناسلی به واژن نیز نشانه دیگر این اختلال جنسی به شمار می آید.

–       ناراحتی بسیار در زمان ورود تامپون به داخل رحم نیز از دیگر علائم واژینیسموس محسوب می شود.

–       ناراحتی و درد در زمان معاینه که از سوی پزشک متخصص زنان و زایمان صورت می گیرد.

–       گرفتگی، اسپاسم های عضلانی و همچنین قطع شدن موقت تنفس در زمان برقرار کردن رابطه جنسی از شدت ناراحتی و درد نیز می تواند از دیگر نشانه های این بیماری به حساب آید.

لازم به ذکر است که این اختلال جنسی از برانگیختگی جنسی و همچنین تحریک در فرد جلوگیری نمی کند، بلکه بیماری که به این عارضه مبتلا است، احتمال دارد که تمایل به یک رابطه جنسی مناسب را داشته باشد. اما به علت استرس و اضطراب از رابطه زناشویی از انجام آن خودداری نمایند.

نشانه های بیماری واژینیسموس
نشانه های بیماری واژینیسموس

شیوه های درمان واژینیسموس

به منظور شناسایی و معالجه واژینیسموس، پزشک متخصص زنان و زایمان در گام نخست در خصوص سوابق این اختلال، سوالاتی را از شما می پرسد و سپس معاینات لگنی را بر روی بیمار آغاز می نماید.

شاید با توجه به علت بیماری شما برای ادامه درمان به متخصصان متعددی نیاز داشته باشید. هر عارضه جسمی احتمالی همچون عفونت بایستی پیش از درمان این اختلال جنسی به طور کامل درمان شود.

هدف از درمان این است که به سوال آیا واژینیسموس درمان دارد، پاسخ مثبت دهیم. همچنین افت انقباضات غیر ارادی عضله های واژن، واهمه از درد و ناراحتی و مواجهه با سایر دردها که با این اختلال در ارتباط هستند، از دیگر اهداف درمان می باشند.

به طور معمول شیوه های درمانی این مشکل جنسی شامل موارد زیر است:

1)    مراجعه به متخصص زنان و زایمان

نخستین گام در معالجه اختلال جنسی فوق در بانوان، مراجعه به متخصص زنان و زایمان است تا از این طریق در صورت بروز هر نوع عارضه و یا اختلال جسمی زمینه ای، مراحل تشخیص انجام و درمان های لازم برای بیمار اعمال گردد.

2)    آموزش، مشاوره و اطلاع رسانی

آگاهی دادن درباره آناتومی جسمی و همچنین سیکل پاسخ جنسی می تواند در این راستا به بیماران کمک کند تا درد را بهتر کنترل و با رویدادی که در بدن آن ها روی می دهد، آگاهی کامل داشته باشند.

3)    هیپتونیزم

همان طور که اشاره کردیم، در مواردی که بیمار تجربه بسیار سختی را از رابطه جنسی مانند تجاوز را تجربه کرده باشد، روان تحلیلی و یا هیپتونیزم می تواند تاثیر این خاطرات را به طور کامل از ذهن بیمار پاک نماید تا از این طریق از انقباضات خودکاری که در ناحیه عضله های لگن ایجاد می شود، پیشگیری شود.

4)    ریلکسیشن

این امر به بانوانی که دچار این عارضه هستند، کمک می نماید تا بتوانند از این طریق عضله های تحتانی بدن خود را به شکل ارادی رها و شل نمایند و در نهایت بر عضله های لگن خود نظارت بیشتر و بهتری داشته باشند و از گرفتگی آن ها پیشگیری نمایند.

5)    کاهش حساسیت دخول به واژن

از دیگر شیوه های درمانی که می تواند به واژینیسموس کمک به سزایی نماید، کاهش حساسیت به رابطه جنسی است. در این شیوه، بانوان تشویق می شوند تا با لمس روزانه واژن خود و همچنین نزدیک تر شدن به دهانه واژن از میزان این حساسیت بکاهند.

 

هنگامی که بیمار بتواند نواحی پیرامون واژن را لمس نماید

هنگامی که بیمار بتواند نواحی پیرامون واژن را لمس نماید، پزشک به او توصیه می کند تا لابیا را با کمک لمس کردن باز نماید و سپس یک انگشت خود را به داخل واژن وارد نماید. زمانی که بیمار بتواند این امر را بدون درد و به راحتی انجام دهد، پزشک به او آموزش می دهد تا با کمک یک جسم مخروطی و یا پلاستیکی به داخل واژن، مراحل درمانی را ادامه دهد.

در صورتی که بیمار بتواند فاقد از هر گونه درد و یا ناراحتی این شیء را وارد واژن نماید، گام بعدی در درمان این است که به مدت ده الی پانزده دقیقه آن را به همان صورت رها نماید تا عضله های واژن به فشار وارد شده عادت نمایند. سپس پزشک به بیمار توصیه می کند که از جسمی بزرگتر برای درمان خود استفاده نماید.

هنگامی که بیمار بتواند نواحی پیرامون واژن را لمس نماید
هنگامی که بیمار بتواند نواحی پیرامون واژن را لمس نماید

در مراحل بعد، می تواند این آموزش ها را نیز به همسر خود یاد دهد که برای داشتن رابطه به همین ترتیب اقدام نماید. گام بعدی در درمان واژینیسموس این است که بیمار آلت را جایگزین انگشت برای درمان این اختلال نماید.

بعد از این که بیمار توانست به راحتی انگشت خود را به واژن داخل نماید، حالا می تواند از همسر خود بخواهد که رابطه جنسی را ادامه دهد، البته لازم به ذکر است که همسر بیمار بایستی این کار را به آرامی انجام دهد تا درد کمتری بر روی بیمار وارد شود.

ذکر تمامی شیوه های بیان شده می تواند به درمان واژینیسموس در بیماران کمک شایانی نماید. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه پزشکی، متخصصین زنان و زایمان از تکنیک های متعددی برای درمان بیماران استفاده می نمایند که در زیر به آن اشاره می نماییم.

آیا واژینیسموس قابل درمان است؟

شیوه های متعددی به منظور درمان این اختلال جنسی وجود دارد که بعضی از آن ها به معالجه اختلالات فیزیولوژیک و بعضی دیگر به بازبینی مسائل روانشناختی در بیمار می پردازد.

آیا واژینیسموس قابل درمان است؟
آیا واژینیسموس قابل درمان است؟

در بعضی از موارد شاید بیمار با بهره مندی از هر دو شیوه درمانی پروسه معالجه خود را آغاز نماید. در مواردی که علائم بیماری واژینیسموس را در خود و یا اطرافیان مشاهده کردید، لازم است که به منظور دریافت بازشناسی قطعی و همچنین آغاز معالجه به مجرب ترین متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید. در ادامه مهمترین و اصلی ترین شیوه های درمانی بیماری واژینیسموس را بیان می نماییم که عبارتند از:

روان درمانی

در پاسخ به بیمارانی که عنوان می کنند آیا واژینیسموس درمان دارد یا خیر؛ باید گفت که:

در مواردی که علت ناتوانی بیمار در داشتن یک روابط زناشویی سالم، استرس و اضطراب باشد؛ معالجه شیوه های روانشناختی به عنوان اصلی ترین راهکار درمانی برای این گروه از بیماران معرفی می شود.

این سری از درمان ها به طور معمول شامل دو قسمت است. بخش نخست، با بهره مندی از شیوه هایی همچون آرام سازی به بیمار آموزش های لازم ارائه می شود که از این طریق بیمار بتواند بر روی عضله های خود کنترل و نظارت کامل داشته باشد و در نهایت از انقباضات واژن نیز خودداری نماید.

در بخش دوم، در مواردی که بیمار حس می کند که اختلالات او ریشه در افکار و عقاید اشتباه او دارد، به او کمک می کند تا با شرکت در جلسات روان درمانی، باورهای مثبت و حس لذت بخش روابط را جایگزین آن نماید.

روان درمانی
روان درمانی

از عواملی که سبب بروز این مشکل در بانوان می شود، می توان به ترس شدید از حاملگی و حس گناه از داشتن رابطه جنسی اشاره کرد.

روانشناسان متخصص این امر می توانند با برگزاری جلسات مشترک با هر دو زوج، اطلاعات کاملی در اختیار آقایان در خصوص این اختلال در بانوان و همچنین شیوه های برطرف کردن این اختلال را افزایش داده و تکنیک های درمانی مناسب را در خصوص روش ارتباط رابطه زناشویی و یا پوزیشن های مفید در برقراری ارتباط به منظور بهبود این عارضه جنسی عرضه دارند.

بهره مندی از دستگاه آر اف (RF)

در ادامه نوشتار آیا واژینیسموس درمان دارد، بایستی یکی از شیوه های درمانی فیزیولوژیک به منظور بهبود این اختلال جنسی را استفاده از دستگاه آر اف ( RF) اشاره کرد.

این دستگاه از طریق امواج الکترومغناطیسی، سبب ایجاد تغییراتی در بخش عضله های واژن می شود و به این ترتیب از بروز انقباضات در زمان رابطه جنسی جلوگیری می نماید و به درمان بیماران کمک شایانی می نماید.

بهره مندی از تمرینات کگل

کگل تمرینی است که به منظور تقویت عضله های واژن و همچنین کف لگن مورد استفاده قرار می گیرد. انجام منظم این تمرینات ورزشی سبب افزایش اراده بیمار در نظارت بر چگونگی عضله های واژن می شود و به این ترتیب بیمار می تواند از انقباضات بسیار زیاد عضله های واژن در هنگام نزدیکی جلوگیری نماید.

ژل لوبریکانت

از دیگر شیوه های درمانی مناسب برای برطرف کردن این عارضه جنسی می توان به ژل لوبریکانت اشاره کرد. این ژل دارویی است که سبب مرطوب نگه داشتن بیشتر واژن و همچنین صحت وضعیت روابط زناشویی می شود. به طور معمول بیمارانی که نخستین روابط جنسی را تجربه می نمایند و از داشتن این رابطه ترس و استرس دارند و یا در بعضی از موارد از ژل فوق به منظور تقلیل انقباضات واژن نیز بهره مند می شوند، می توانند به درمان این عارضه کمک نمایند.

تمامی موارد بیان شده از روش های درمان واژینیسموس است که متخصصین برای درمان این اختلال جنسی به بیماران توصیه می نمایند. البته درمان وازینیسموس با تزریق بوتاکس نیز حائز اهمیت است که در ادامه، توضیح می دهیم.

درمان واژینیسموس با بوتاکس

ماده سمی که به طور معمول به منظور شل شدن و همچنین افت انقباضات عضلانی مورد استفاده قرار می گیرد، بوتاکس نام دارد. در پاسخ به بیمارانی که عنوان می نمایند، آیا واژینیسموس درمان دارد، بایستی متذکر شویم که تزریق این ماده می تواند در درمان این اختلال جنسی مثمر ثمر باشد. در صورتی که بیمار با واژینیسموس شدید همراه باشد، با تزریق این ماده اثربخش به عضله های واژن، می توان برای مدتی از انقباضات این ناحیه پیشگیری نمود.

البته در ادامه مطلب آیا واژینیسموس درمان دارد، به بیمارانی که در خصوص مدت درمان این عارضه سوالات متعددی را مطرح می نمایند باید بیان نماییم که:

طول دوره ی معالجه این اختلال جنسی در بیماران متعدد متغیر است و بسته به علل و همچنین شدت بیماری در آن ها بستگی دارد. اما به طور معمول درمان واژینیسموس بین چند هفته و یا چندین ماه به طول می انجامد. البته بایستی بیان نماییم که در موارد نادر، متخصصین زنان و زایمان برای درمان بیماران از شیوه جراحی نیز استفاده می نمایند.

درمان واژینیسموس با بوتاکس
درمان واژینیسموس با بوتاکس

نتیجه گیری

واژینیسموس نوعی اختلال جنسی است که در اکثر بانوان این مشکل بر اثر حوادث ناگوار مانند تجاوز و یا ترس و استرس از داشتن رابطه زناشویی منجر به بروز این عارضه در آن ها می شود. بیماران با پیروی از شیوه های درمانی مناسب می توانند در طی چند هفته این اختلال را از بین ببرند و رابطه سالمی را تجربه نمایند.

کانال آپارات کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد متخصص زنان ، زایمان و نازایی

منبع:

https://cutt.ly/cEAPARo

ارسال دیدگاه

مشاوره رایگان ( از ساعت 9 الی 20 )

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام خدمات درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشکان و متخصصین و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی ، فعالیت خود را آغاز نموده است . هدف دکتر زرگنج فرد، حفظ سلامتی مراجعان در عین تامین خواست ایشان برای نیل به حداکثر طراوت و شادابی است.

روزهای کاری

شنبه - پنجشنبه : 20.30 - 09.00
جمعه و ایام تعطیل : فقط با هماهنگی قبلی
خانه
حساب کاربری
خدمات
جستجو