ویرایش محتوا
دکتر افسانه زرگنج فرد

درباره ما

مجموعه زنان ، زایمان و نازائی دکتر زرگنج فرد

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام تمامی خدمات زیبائی و درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشک متخصص ( دکتر افسانه زرگنج فرد ) و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی و به روز ترین دستگاه های پزشکی ، فعالیت خود را آغاز نموده است .
هدف ما زیبایی توام با حفظ سلامتی شماست …

با ما تماس بگیرید

شبکه های اجتماعی
لیدوکائین و واژینیسموس

لیدوکائین و واژینیسموس

اگر در زمینه لیدوکائین واژینیسموس نیازمند مشاوره هستید همین حالا با ما تماس بگیرید. 

02128111615

02122930161

یکی از مباحث مطرح شده در زمینه درمان بیماری واژینیسموس تاثیر و ارتباط درمانی بین لیدوکائین و واژینیسموس است. لیدوکائین یک بی حس کننده است که به صورت تزریقی، اسپری و ژل وجود دارد این ماده کمک می کند که محل استفاده برای چند ساعت بی حس بوده و دردی احساس نکند. در این مقاله به ارتباط بین لیدوکائین و واژینیسموس و تاثیری که این ماده بی حسی در درمان واژینیسموس دارد توضیحاتی را ارائه خواهیم داد.

لیدوکائین و واژینیسموس
لیدوکائین و واژینیسموس
  1. واژینیسموس چیست؟
  2. واژینیسموس چه علائمی دارد؟
  3. علل ابتلا به واژینیسموس چیست؟
  4. نحوه تشخیص واژینیسموس به چه صورت است؟
  5. واژینیسموس چه مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند؟
  6. واژینیسموس چند نوع دارد؟
  7. ارتباط استفاده از لیدوکائین و واژینیسموس برای درمان به چه صورت است؟

اسپری لیدوکائین 10 درصد برای واژن

افراد زیادی برای غلبه بر مشکل واژینیسموس از اسپری لیدوکائین 10 درصد برای واژن استفاده می کنند که در این زمینه توصیه می کنیم حتما قبل از هر کاری با پزشک متخصص تماس گرفته و مشاوره دقیق و صحیح دریافت نمایید.

ارتباط استفاده از لیدوکائین و واژینیسموس برای درمان به چه صورت است؟

لیدوکائین و واژینیسموس یکی از تکنیک هایی است که برای کنترل درد واژن و توانمند کردن فرد در ایجاد رابطه مورد استفاده قرار می گیرد. این تکنیک معمولا با اسپری کردن ماده لیدوکائین به دهانه واژن و بی حسی عضلات این ناحیه انجام می شود.

نکته مهم در مورد لیدوکائین و واژینیسموس این است که اثر این ماده موقتی است و به عنوان یک درمان دائمی کاربرد ندارد اما برای ایجاد رابطه در طول درمان روشی کارآمد است تنها باید دقت شود که این ماده به داخل بدن وارد نشود.

ارتباط استفاده از لیدوکائین و واژینیسموس برای درمان به چه صورت است؟
ارتباط استفاده از لیدوکائین و واژینیسموس برای درمان به چه صورت است؟

واژینیسموس چیست؟

برخی بیماری ها مشکلات مشترک در میان تمام افراد هستند و جنسیت ندارند، اما برخی مشکلات و بیماری ها نیز هستند که تنها در برخی جنسیت ها بروز می کنند. از جمله بیماری های مخصوص زنان که هم می تواند جسمی و هم روحی فرد را به خود درگیر کند می توان به بیماری واژینیسموس اشاره کرد. این بیماری که جز رایج ترین بیماری های زنان است در صورت حاد شدن فرد را به مشکلات جدی مبتلا می کند.

تعریف واژینیسموس

یکی از بیماری های شایع جنسی در زنان، که معمولا در سنین جوانی بروز می کند و در دوران باروری فرد بیشتر درگیر آن می شود بیماری واژینیسموس است.

بیشتر زنان حداقل برای یکبار هم که شده بیماری واژینیسموس را تجربه می کنند. این بیماری که ترس از رابطه جنسی نیز تعریف می شود حالتی است که در آن فرد توانایی رابطه جنسی را از دست می دهد.

البته این بدین معنی نیست که فرد میل به رابطه نداشته باشد بلکه به دلیل ترس از درد و مشکلات رابطه توانایی انجام دخول را از دست داده و در نتیجه رابطه به مشکل برمیخورد.

در تعریف علمی تر، واژینیسموس انقباض غیرارادی عضلات دهانه واژن است که با بروز آن فرد نمی تواند عمل دخول را تحمل کند. در موارد جدی تر بیمار مبتلا به واژینیسموس حتی با مسائلی مانند معاینات زنانه، زایمان و… نیز به مشکل می خورد.

شیوع واژینیسموس

واژینیسموس امروزه به یکی از مشکلات و بیماری های جدی اختصاصی زنان تبدیل شده است. آمارها نشان دهنده افزایش شیوع این بیماری در دنیاست به طوری که امروزه در کشورهای اروپایی از هر 500 زن حداقل یک تا دو نفر به بیماری واژینیسموس مبتلا می باشند.

البته تخمین دقیق این مشکل امکان پذیر نیست، بسیاری از زنان علی رغم ابتلا به واژینیسموس به دلیل شرم از بیان مشکل و انجام معاینات پزشک زنان از اعلام آن سر باز زده و با درد و مشکلات رابطه حین واژینیسموس کنار می آیند که البته این سازش در نهایت باعث اختلالات روحی و جسمی شدید در آن ها می شود.

شیوع واژینیسموس
شیوع واژینیسموس

واژینیسموس چه علائمی دارد؟

هر بیماری دارای علائمی است. این علائم کمک می کنند که پزشک نوع و شدت بیماری را در معاینات اولیه تشخیص داده و اقدامات درمانی را مطابق با آن آغاز کند.

به عنوان مثال براساس تشخیص حاصل از مشاهدات اولیه علائم، پزشک آزمایشات مورد نیاز را برای بیمار تجویز می کند. بیماری واژینیسموس که در بخش قبل معرفی شد نیز مانند هر بیماری دیگری، با برخی علائم بروز می کند.

نکته مهمی که در مورد واژینیسموس این است که علائم این مشکل در تمام افراد به طور یکسان و مشابه بروز نمی کنند و بسته به وضعیت بدنی، آمادگی جسمانی، سن و… در هر فرد علائم آن متفاوت است اما برخی مسائل مشترک در اینجا بیان می شوند.

درد هنگام دخول

شایع ترین علامت واژینیسموس، درد شدید در هنگام دخول است. البته این درد معمولا در روابط اول طبیعی است اما در صورتی که بعد از چند رابطه هنوز هم درد به مقدار شدید در فرد ایجاد شود احتمال ابتلا به واژینیسموس وجود دارد. برای مشکل درد در زمان دخول بیشتر افراد از مواد بی حس کننده استفاده می کنند. لیدوکائین و واژینیسموس یک ترکیب معروف برای کمک به افرادی است که به دلیل درد هنگام دخول به واژینیسموس مبتلا شده اند.

ترس از دخول

از دیگر علائم ابتلا به بیماری واژینیسموس می توان به ترس از دخول اشاره کرد. در این شرایط فرد حتی در معاشقه ابتدای رابطه نیز بدون مشکل خاصی خواهد بود اما به محض اقدام به دخول به دلیل ترس از ادامه رابطه کناره گیری می کند. ترس از دخول مبتلایان واژینیسموس گاهی اوقات به حدی شدید است که فرد حتی دچار بیهوشی نیز می شود.

اسپاسم غیرارادی

اسپاسم غیرارادی و انقباض ناگهانی در زمان دخول از دیگر علائمی است که در صورت بروز متوالی آن فرد باید به ابتلا به واژینیسموس مشکوک شود. در این شرایط به محض دخول عضلات دهانه واژن با انقباض شدید مواجه شود در حدی که حتی امکان انجام کامل عمل دخول وجود نخواهد داشت.

مشکلات زیاد بعد از رابطه

بعد از رابطه جنسی، به خصوص در رابطه اول بعضی مشکلات مانند درد و سوزش به مقدار کم در محل واژن طبیعی است اما در صورتی که این مشکلات بعد از هر رابطه وجود داشته باشند احتمال اینکه فرد به بیماری واژینیسموس مبتلا باشد وجود دارد.

مشکلات زیاد بعد از رابطه
مشکلات زیاد بعد از رابطه

علل ابتلا به واژینیسموس چیست؟

ابتلا به بیماری واژینیسموس معمولا پیش زمینه خاصی نداشته و به طور ناگهانی بروز می کند. به عبارتی واژینیسموس مانند برخی مشکلات که از بیماری های دیگر نشات میگیرد ممکن است بدون ابتلای فرد به هیچ بیماری دیگری بروز کند. در ادامه در مورد برخی از رایج ترین علل ابتلا به بیماری واژینیسموس توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

مشکلات روحی

یکی از علل ابتلا به بیماری واژینیسموس مشکلات روحی است. مشکلات روحی که باعث ابتلای فرد به واژینیسموس می شود ممکن است به دلایل مختلف ایجاد شوند. به عنوان مثال تجربه یک رابطه نامناسب و مشکل دار در گذشته یا تجاوز جنسی می تواند باعث ابتلای فرد به واژینیسموس شود.

این مسئله گاهی اوقات با حس گناه نیز ایجاد می شود، در واقع به دلیل درک اشتباه از رابطه جنسی فرد حس مثبتی به رابطه جنسی نداشته یا به دلیل حس بدی که نسبت به بدن خود دارد اعتماد به نفس انجام رابطه را نداشته و در نتیجه به واژینیسموس مبتلا می شود.

در صورتی که فرد علی رغم مشکلات روحی باز هم اصرار به رابطه داشته باشد ممکن است با روش هایی مانند لیدوکائین و واژینیسموس سعی در کنترل درد و مشکل در ناحیه واژن از طریق بی حسی آن داشته و به رابطه ادامه دهد.

عفونت

گاهی اوقات علت ابتلا به بیماری واژینیسموس عفونت واژن است. عفونت واژن معمولا با درد، زخم و سوزش در این ناحیه همراه می باشد.

این سوزش با هر تماسی، چه رابطه جنسی و چه استفاده از وسایل بهداشتی زنانه مانند تامپون و کاپ قاعدگی ایجاد شود و گاهی تحمل آن به حدی مشکل می شود که فرد از انجام کارهای روزمره و حتی پیاده روی ساده نیز باز می ماند. در صورتی که واژینیسموس از عفونت باشد با درمان عفونت و کاهش عوارض آن برطرف می شود.

خشکی واژن

مشکلات خاصی که در ناحیه واژن وجود دارد نیز می تواند باعث مشکل و درد در زمان دخول و در نتیجه ابتلای فرد به بیماری واژینیسموس شود. به عنوان مثال خشکی واژن که می تواند ناشی از مشکلات هورمونی باشد در برخی افراد منجر به ایجاد واژینیسموس می شود.

خشکی واژن
خشکی واژن

نحوه تشخیص واژینیسموس به چه صورت است؟

همان طور که گفته شد، برخی افراد برای ایجاد رابطه با استفاده از لیدوکائین و واژینیسموس را نادیده گرفتن این مشکل را جدی تر می کنند. بهتر است با مشاهده اولین علائم و مشکلات در انجام رابطه جنسی بیمار به پزشک مراجعه کرده و تشخیص، درمان و بهبودی را برای انجام رابطه ای بهتر به طور جدی پیگیری کند. برای تشخیص واژینیسموس راه های مختلفی وجود دارد.

مشاهده علائم اولیه

در اولین قدم پزشک برای تشخیص واژینیسموس علائم اولیه آن را بررسی می کند. به عنوان مثال در صورتی که بیمار با ترس از رابطه به پزشک مراجعه کند با احتمال وجود واژینیسموس درمان های ابتدایی این بیماری را انجام می دهد.

در بخش قبل گفته شد که علائم ابتلا به واژینیسموس در هر فرد متفاوت هستند بنابراین داشتن صرفا ترس از رابطه نشانه ابتلا به واژینیسموس نیست و در این شرایط پزشک دیگر نشانه هایی مانند درد، مشکلات بعد از رابطه و… را نیز بررسی می کند.

تست و بررسی واژن

بعد از مشاهده اولیه و تخمین با احتمال زیاد احتمال بیماری واژینیسموس، پزشک از طریق روش های دیگر قطعیت این بیماری را تایید و درمان ها را به طور جدی تر پیگیری می کند.

برای بررسی دقیق تر یکی از روش ها، بررسی واژن است. در این بررسی پزشک وجود عفونت، زخم و مشکلات در ناحیه واژن را بررسی می کند. گاهی اوقات واژینیسموس به علت وجود زخم دهانه واژن است که با درمان آن تا حد زیادی مشکلات ناشی از بیماری نیز برطرف می شود.

تست لگن

یکی دیگر از تست هایی که برای تشخیص واژینیسموس انجام می شود تست لگن است، تست لگنی برای بررسی عضلات واژن و اطراف آن انجام می شود. انقباض و اسپاسم ناگهانی که باعث واژینیسموس می شود گاهی اوقات به دلیل مشکلات عضلات لگن است که در تست ها نیز بروز می کند.

با بررسی و تست لگنی احتمال تشخیص مشکلات عضلات واژن وجود داشته و واژینیسموس تشخیص داده می شود. شرط مهم در تشخیص به موقع این است که فرد با استفاده از موادی مانند لیدوکائین و واژینیسموس را سرکوب کردن به مشکل خود بی توجهی نکند.

تست لگن
تست لگن

واژینیسموس چه مشکلاتی برای فرد ایجاد می کند؟

شایع ترین مشکل و اثر بیماری واژینیسموس برای فرد، عدم توانایی در برقراری رابطه جنسی است. با توجه به اینکه درصد مهمی از تداوم و استحکام رابطه زناشویی به این مسئله بستگی دارد واژینیسموس و عدم درمان آن می تواند در روابط و زندگی مشترک اختلال ایجاد کرده و در موارد حاد به طلاق منجر شود.

مشکل در ایجاد رابطه جنسی

همان طور که گفته شد شایع ترین عارضه که بیشتر مبتلایان به واژینیسموس با آن روبرو هستند عدم توانایی در برقراری رابطه جنسی است.

واژینیسموس موجب ترس بسیار فرد از رابطه جنسی می شود و حتی باعث می شود که فرد در زمان ایجاد رابطه جنسی با واکنش شدید جهت عدم انجام آن مواجه شود. واژینیسموس، معمولا تنها باعث عدم توانایی در دخول می شود اما در صورت جدی شدن حتی مراحل ابتدایی مانند معاشقه نیز با مشکل مواجه می شود.

مشکلات باروری

لازمه باروری انجام رابطه جنسی است بنابراین در صورت ابتلا به واژینیسموس و عدم ایجاد رابطه فرد در باروری نیز با مشکل مواجه خواهد شد. همچنین نداشتن استرس تاثیر زیادی در ترشح صحیح هورمون ها در زنان و در نتیجه افزایش احتمال باروری آن ها دارد که در صورت وجود واژینیسموس و ترس از درد واژن احتمال ناباروری عصبی فرد وجود دارد.

مشکلات روحی

در صورت ابتلا به واژینیسموس و عدم توانایی در برقراری رابطه جنسی، فرد کم کم اعتماد به نفس خود را از دست داده و با مشکلات روحی مختلف مواجه می شود. شایع ترین مشکل روحی بیماران مبتلا به واژینیسموس، افسردگی و کمبود اعتماد به نفس شدید است تا جایی که مبتلایان به این بیماری حتی در دیگر روابط خود نیز دچار مشکل می شوند.

مشکلات روحی
مشکلات روحی

واژینیسموس چند نوع دارد؟

بیماری واژینیسموس به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود. نوع اولیه واژینیسموس، معمولا از زمان تولد در فرد وجود داشته اما تا زمان برقراری رابطه بروز نمی کند و در اولین رابطه مانع دخول یا با مشکلات بسیار شدید بروز پیدا می کند.

نوع ثانویه این بیماری اما از ابتدا در فرد وجود نداشته و تجربه یک رابطه مشکل دار یا زایمان های طبیعی پیاپی و عفونت واژن می تواند باعث بروز آن شود که در این شرایط ممکن است هر زمان در فرد بروز کند.

کانال آپارات کلینیک دکتر افسانه زرگنج فرد متخصص زنان ، زایمان و نازایی

ارسال دیدگاه

مشاوره رایگان ( از ساعت 9 الی 20 )

رسالت ما در مجموعه دکتر زرگنج فرد انجام خدمات درمانی زنان با حفظ استاندارد و اولویت سلامت مراجعین عزیز می باشد که در جهت تحقق این رسالت تیمی متشکل از پزشکان و متخصصین و کادر مجرب با به کارگیری جدیدترین روش های علمی ، فعالیت خود را آغاز نموده است . هدف دکتر زرگنج فرد، حفظ سلامتی مراجعان در عین تامین خواست ایشان برای نیل به حداکثر طراوت و شادابی است.

روزهای کاری

شنبه - پنجشنبه : 20.30 - 09.00
جمعه و ایام تعطیل : فقط با هماهنگی قبلی
خانه
حساب کاربری
خدمات
جستجو